گپ روز با ناصر صفاریان
فیلمهایم را برای دیدهشدنشان میسازم
بهارک محمودی: سه گانه «سرد سبز»،«جام جان »و«اوج موج» کارهای ناصر صفاریان است که برای به سرانجام رساندن شان11 سال صبر کرده است .او این روزها سرگرم دریافت پروانه نمایش برای کارهای جدید خود است.
- از نمایش «اتواستاپ» چه خبر؟
- فعلا که درگیر دریافت پروانه نمایش آن هستیم.چند مورد اصلاحیه به آن خورده بودکه آن ها را اعمال کردیم.اما با این که تقریبا بیش از یک سال از ساخت آن می گذرد هنوز موفق به نمایش آن نشده ایم .
- بعد از «اتواستاپ» فیلم جدیدی ساختید؟
- فیلم مستندی به نام «وقت خوب مصائب» که درباره زندگی احمدرضا احمدی بود، که آن هم چند مورد اصلاحیه خورده بود که در حال رفع آن هستیم.
- اگر پروانه نمایش بگیرید ،چه گونه این فیلم ها را به نمایش در می آورید ؟
- فعلا که حتی اجازه نمایش خصوصی هم نداریم . همه پیش بینی ها بعد از دریافت پروانه نمایش صورت می گیرد .
- فکر می کنید مشکل این فیلم ها چه چیزی بوده است؟
- موضوع« اتو استاپ» مقداری مشکل بر انگیز بود و بخش هایی از «وقت خوب مصائب» هم مشکل داشت که فکر می کنم با اعمال این اصلاحیه ها برطرف شده باشد.
- سرنوشت یکی از فیلم های سه گانه تان، «جام جان» درباره فروغ هم نا معلوم است!
- با آن فیلم که کلا از لحاظ مضمونی مشکل داشتند. این فیلم که درباره شعرهای فروغ است از سال 1380 آماده نمایش است .
- در صورت دریافت پروانه نمایش ، این دو فیلم اخیرتان را مثل سه گانه فروغ به شکل CD عرضه می کنید؟
- البته هنوز در حد طرح است، ولی قرار است « اتو استاپ» با یک کار دیگر روی یک CD عرضه شود. «وقت خوب مصائب» هم تهیه کننده مشترک دارد که مرکز سینمای مستند است. در این سازمان هم به تازگی تغییر مدیریت صورت گرفته و به همین دلیل این کار هم معلق است وتصمیم گیری درباره آن مستقیما با خودم نیست .
- فکر نمی کنید ساختن فیلم هایی که دیده نمی شوند، بی فایده باشد؟
- من با این قصد که دیده نشود فیلم نمی سازم، هر چند فیلم سازان زیادی هستندکه فقط برای این که فیلم بسازند فعالیت می کنند و دیده شدن یا نشدنش برای شان فرقی نمی کند. به خاطر همین است که این همه برای دریافت پروانه نمایش آن ها تلاش کرده ام . از زمان ساخت « اتو استاپ» تا حالا درگیر فراهم کردن امکان نمایش آن هستم.
- برنامه آینده تان چیست؟
- قصد دارم دو مستند درباره زندگی محمد مصدق و صادق هدایت بسازم، و حدس می زنم نام این دو نفر آن قدر حساسیت برانگیز باشد که برای نمایش آن ها هم دچار مشکل شوم.
- وقتی چنین چیزی را پیش بینی می کنید،دیگر چه اصراری به ساخت آن دارید؟
- البته این فقط در حد حدس است،اما در مجموع از موضوعات خنثی خوشم نمی آید. دوست ندارم تحت هر شرا یطی درباره هر موضوعی فیلم بسازم.احساس می کنم چنین موضوعاتی به خودی خوداز حساسیتی برخوردارند که در گذر زمان از بین می رود.زمانی که می خواستیم سه گانه فروغ را بسازیم همه به ما می خندیدند و نهایتا ساخت و نمایش آن 11 سال طول کشید ،ولی به هر حال حداقل امکان نمایش دو فیلم از آن سه گانه تا امروز فراهم شده است و این جای امیدواری است.
- فکر نمی کنید 11 سال وقت زیادی است وشاید دیگر چنین فرصت هایی برای تانبه وجود نیاید؟!
- می دانم که دیگرتوانایی چنین کارهایی را ندارم.به هر حال تحمل این نکته که سال ها تمام توان تان را روی یک کار بگذارید شاید همیشه امکان پذیر نباشد. به هر حال همیشه ته دل مان امیدواریم که این مسایل زودتر رفع شود.اما از کشیده شدن به مسیری که مورد علاقه ام نیست در هر صورتی پرهیز می کنم. چون مهم این است که بتوانم حرفی را که می خواهم بزنم از طریق سینما بازگو کنم و زدن آن حرف برایم از هر چیز دیگری مهم تر است.
- چه طور در تمام فیلم های تان به تصویر زندگی یک شخص خاص پرداخته اید؟
- این مساله نکته ای است که فعلا روی آن متمرکز هستم. چون احساس می کنم جای آن در سینمای ما خالی است.شاید شبیه به ادعا باشد،اما سه گانه فروغ اولین کاری بود که به شکل حرفه ای در این زمینه قابل عرضه بود و بعد از آن کارگردان های دیگر به سمت ساخت نمونه های دیگری از آن رفتند.
- قصد ساخت فیلم بلند ندارید؟
- پارسال فیلمنامه ای برای یک فیلم بلند نوشته بودیم وعوامل هم انتخاب شده بودند،حتی برای ساخت آن با تهیه کننده ای هم به صورت قطعی صحبت کرده بودیم.اما به دلیل تغییر مدیریت مرکزی که قراربود تهیه کننده فیلم باشد همه چیز منتفی شد.باید کار را از صفر شروع می کردم که دیگرامکانش فراهم نبود.ولی فکر می کنم ساختن این فیلم،مهم ترین کار این سال هایم باشد، که برای آن احتیاج به تمرکز مجدد دارم.
- فیلمنامه تان برای مخاطب خاص است یا عام ؟
- فیلمنامه بر مبنای طرحی از من ونوشته علی رضا معتمدی است و به گفته کسانی که آن را خوانده اند توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطب امروز سینمای ما را دارد.
روزنامه «بانیفیلم»
بیستونه/ اردیبهشت/ هشتادوچهار