درباره



یکی از راه کارهای رشد و بهبود سینمای مستند این است که تلویزیون دست از سیاست های تنگ نظرانه اش بردارد.
ناصر صفاریان، مستندساز، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: مهم ترین بازار سینمای مستند در همه جای دنیا رسانه تلویزیون است که متاسفانه درهای تلویزیون ایران به روی سینمای مستند بسته است.
وی ادامه داد: ما در صدا و سیما مرکز مستندسازی سیما داریم که تقاضا دارم یک نفر بیاید و فعالیت های آن را بررسی کند و ببیند به جز چند پروژه سفارشی، دیگر چه گام مثبتی در عرصه مستندسازی برداشته است؟
وی یادآور شد: سیاست های این مرکز تا بدان حد تنگ نظرانه است که دو سه ماه پیش شاهد بودیم که خود مستندسازان تلویزیونی هم در شکایت از سیاست های مرکز مستندسازی نامه ای به مسئولان نوشتند.
صفاریان با اشاره به جای گاه سینمای مستند در جامعه بین الملل، اظهار کرد: به عقیده من سینمای مستند در خارج، جای گاه خاص و ویژه ای ندارد و تنها در آن جا در همان اندازه که باید به این سینما می پردازند یعنی این که در همه جای دنیا این سینما مورد حمایت های دولتی و فرهنگی است و مستندساز به جای این که براساس اهداف اقتصادی فیلم سازی کند، اهداف فرهنگی را هدف و اساس قرار می دهد.
وی افزود: این در حالی است که سینمای مستند در ایران از حمایت های دولتی بی بهره است. چرا که بیش تر آثار به صورت شخصی ساخته شده و کارگردان از آن جا که تهیه کننده ای پیدا نکرده ، خود این وظیفه را متقبل شده است.
وی تاکید کرد: اگر امروزه در سینمای مستندمان رشدی می بینیم به خاطر تک تک مستندسازان است، نه برنامه ریزی های دولتی.
این مستندساز با تشبیه سینمای مستند به آینه وقایع جامعه، بیان کرد: در همه جای دنیا جاهایی برای دیدن سینمای مستند و کوتاه اختصاص داده شده اما در ایران این اتفاق نیفتاده است.
صفاریان اضافه کرد: نه تنها حوزه سینمای مستند و کوتاه با مشکل اکران روبه روست بلکه در دولت فعلی فیلم های مخاطبان خاص هم جایی ندارند و در حقیقت الان سینمای ما تبدیل شده به یک سینمای کمدی که بازیگران سریال های طنز شبانه تلویزیون در آن ایفای نقش می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در رشد و ارتقای سینمای مستند، علاوه بر همکاری تلویزیون لازم است که امکان نمایش فیلم های مستند نیز فراهم شود.

خبرگزاری شبستان - 19 آبان 1386