گزارش جلسه نمایش در قزوین
سمیه زاجکانی
فیلم مستند وقت خوب مصائب به کارگردانی ناصر صفاریان در یازدهمین جلسه از برنامههای به تماشای مستند ۱۸ دی ماه در سینما مهتاب قزوین به نمایش درآمد.
در این جلسه که با استقبال بسیار تماشاگران همراه بود، بعد از نمایش فیلم، نشست پرسش و پاسخ با حضور کارگردان این فیلم و ابوالفضل سروش مهر (مجری کارشناس) برگزار شد. صفاریان در ابتدا جلسه از حضور بسیار تماشاگران و علاقهمندان در محل سینما مهتاب ابراز خوشحالی کرد و گفت: "قبل ازاینکه به اینجا بیایم تصور نمیکردم با حضور این همه تماشاگر که به تماشای یک فیلم مستند نشستهاند روبرو شوم."
وی در ادامه به شناخت خود از احمد ضا احمدی (به عنوان سوژه فیلمش) اشاره کرده و گفت: "آنچه در این فیلم میبینید ادعا میکنم که خود احمدرضا احمدیِ شاعر است، با تمام شوخ طبعیها، شیطنتها و غمهایش. نوع کار من و تمام سعیام این بود تا بتوانم خود واقعی او را به تصویر بکشم."
کارگردان مستند وقت خوب مصائب درباره نوع و روند تولید این مستند گفت: "در ابتدا بعد از سه روز تصویربرداری و دیدن راشها به این نتیجه رسیدم که این احمدرضا احمدیِ واقعی نیست که جلوی دوربین ما نشسته است. او در کسوت یک متفکر درباره مسایل مهم و جدی بحث کرده و حرف میزند و این آن چیزی نیست که در ذهن من بود. بنابراین کار متوقف شد و بعد از چند ماه دوباره از نو کار را شروع کردیم. این بار تصویربردار کار عوض شد و محمدرضا سکوت کسی که قبلا با احمدی کار مشترکی کرده بود با ما همراه شد. تلاش کردم عوامل پشت صحنه و شرایط را طوری بچینم که احمدرضا احمدی مقابل دوربین راحت باشد."
سپس صفاریان از آدمها و شخصیتهایی که در طول فیلم درباره سوژه اصلی حرف میزنند گفت و اظهار داشت: "من تلاش کردم از آدمهایی استفاده کنم و چیزهایی از آنها به تصویر بکشم که نهایتا در نتیجه کار مخاطب چیزی را ببیند که به خواسته اولیه من نزدیک است؛ یعنی نشان دادن شخصیت اصلی و روحیه احمدرضا احمدی. هر کدام از افراد با حرفهایی که میزنند وجهی از او را برای مخاطب آشکار میکنند."
وی در جواب این سوال که چرا با وجود اینکه احمدرضا احمدی یک شاعر است در طول فیلم شاعری درباره او حرف نمیزند گفت: "در این جا قصدم نشان دادن شعر و شاعری احمدی نبود، ضمن این که فیلمی هم درباره شاعری او ساخته ام. اینجا دراین فیلم برایم روحیات و شخصیت او مهم بود."
کارگردان سه گانه فروغ فرخ زاد تدوین را در این نوع مستندسازی مهم دانسته و اشاره کرد: "با وجود اینکه همین ساختار و چارچوب پشت صحنهای از ابتدا در ذهنم بود؛ اما در مرحله تدوین بسیار به کار کمک شد. اینگونه از مستندسازی در اصل روی میز مونتاژ و در هنگام تدوین شکل میگیرد. من شانس این را داشتم که با بهمن کیارستمی کار کنم؛ کسی که هم کارگردان است و هم تدوینگر و به واسطه همین آگاهی هم توانست کمکی خوبی باشد و پیشنهادات خوب و موثری را بدهد."
صفاریان دلیل انتخاب احمدرضا احمدی را به عنوان سوژه کارش علاقه شخصیای دانست که نسبت به وی دارد و ادامه داد: "من اغلب با هزینه شخصی فیلم میسازم، بنابراین ترجیح میدهم سوژهای مورد علاقه خودم را فیلم کنم، ضمن اینکه من آشنایی هم داشتم با ایشان و خب همین علاقه و شناخت انگیزه خوبی بود برای ساخت فیلمی که نسبتا در نشان دادن این آدم موفق باشد."
مهمان این هفته برنامه به تماشای مستند دلیل طولانی شدن زمان تصویربرداری اغلب کارهایش را نداشتن تهیهکننده عنوان کرد و گفت: "من اغلب خودم تهیهکننده کارهایم بودهام و همین باعث میشود علاوه بر دغدغه کارگردانی به مسایل تولیدی کار هم فکر کنم و همین باعث کند شدن کار میشود و دلیل دیگری که پروسه تصویربرداری و تولید کار را طولانی میکند حساسیت خودم برای تحقیق بیش تر و رسیدن به شخصیت واقعی سوژههایم میباشد. مثلا در این کار اگر وقت نمیگذاشتم به احمدرضا احمدیای که به راحتی مقابل دوربین خمیازه میکشد، میخندد و غمش را بروز میدهد نمیرسیدم. با وجود این از وقت زیادی که برای این فیلم گذاشتم پشیمان نیستم."
گفتنیست برنامه به تماشای مستند با همت سایت رای بن مستند و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر قزوین هرهفته روزهای دوشنبه ساعت ۱۹ در سینما مهتاب قزوین برگزار میشود.
سایت رای بن- 21 دی 1391