یک پنجره



کافه سینما: این  مستندها را از کتاب‌فروشی‌های معتبر تهیه کنید

پس از عرضه چند فیلم مستند به صورت وی سی دی توسط ناصر صفاریان در چند سال گذشته، به تازگی 4 دی وی دی جدید از این فیلم ساز و تهیه کننده سینمای مستند وارد بازار شده است. این بار هم محل فروش این فیلم ها کتاب فروشی های شهر است و علاقه مندان کتاب، مخاطب کار در نظر گرفته شده اند نه مشتریان همیشگی فیلم های سینمایی و افرادی که به سراغ ویدئو کلوپ ها می روند.
صفاریان در این زمینه به خبرنگار کافه سینما می گوید: « این بار هم ابتدا به سراغ چند موسسه ویدئویی رفتم. ولی متاسفانه مسئولان این موسسه ها وجه تجاری نگاه شان خیلی پررنگ است و همان طور که این روزها فریاد بیشتر فیلم سازان و تهیه کنندگان فرهنگی بلند شده، اصلا توجهی به سینمای مستند و کارهایی از جنس فیلم های من ندارند. پس باز هم چاره ای نبود جز این که خودم به صورت مستقل آن ها را به بازار عرضه کنم. جای این گونه آثار هم در کتاب فروشی ها ست نه در سوپر مارکت ها و به شیوه فیلم های کمدی که این روزها به بازار می آید. »
او درباره میزان استقبال از فیلم هایش چنین پاسخ داد: « به هر حال، همه می دانیم که کتاب فروشی در قیاس با فروشگاه ویدیویی یا سوپر مارکت بازار بسیار محدود تری است و تیراژ کتاب و پایین آمدن روز به روز آن بر کسی پوشیده نیست. پس ما هم توقع عجیب و غریبی نداریم و انتظارمان در حد همین بازار است . ضمن این که موضوع خود اثر هم بسیار تعیین کننده است. مثلا میزان فروش فیلمی که سال 1384 درباره شاعر بزرگ کشورمان احمدرضا احمدی ساختم و به بازار عرضه شد، هنوز به 2000 تا نرسیده. ولی فیلمی که درباره زندگی شخصی فروغ ساختم، با استقبال خیلی خوبی روبه رو شده. اما در همین زمینه هم فروش فیلم « سرد سبز » که درباره زندگی فروغ است خیلی خوب بوده و فیلم « اوج موج » که درباره فعالیت های فروغ درباره سینما و تئاتر است معمولی بوده. »
این بار در کنار فیلم « بانو مرا دریاب » که تاکیدش بر وجه شاعری احمدرضا احمدی است و « آواز آفتاب » که مروری گذرا دارد بر ادبیات داستانی ایران ( و جالب است که خود صفاریان می گوید فیلم خوبی نشده و دوستش ندارد! ) این مستند ساز دست به تجربه جدیدی در بازار ویدیویی ایران زده. او این بار به جای یک فیلم، یک مصاحبه تصویری روانه بازار کرده با مرحوم خاطره پروانه. صفاریان می گوید: « این روال در کشورهای دیگر متداول است و شما در فروشگاه های ویدیویی و به ویژه کتابخانه ها با گفت و گوهای تصویری روبه رو می شوید و مخاطبان هم به این فیلم ها عادت دارند. اما این جا تا به حال تجربه نشده و ما خواستیم با فیلم « خاطره در قاب » این نمونه فیلم را وارد بازار کنیم. امیدوارم راه گشا باشد و دیگران هم چنین اسنادی را روانه بازار کنند. »
مستند « امپراتور و ما » هم که درباره کارگردان فقید سینمای ژاپن، آکیراکوروساوا است، نام صفاریان را به عنوان تهیه کننده بر خود دارد و امید نجوان آن را کارگردانی کرده. به دلیل مخاطب خاص فیلم، تیراژ هم محدود تر از 3 فیلم دیگر است و خود صفاریان می گوید: « این اثر، در قالب یک کار ویدیویی تلویزیونی تهیه شده و باید در همین چهار چوب دیده شود، و از آن جا که به تلویزیون ایران راه نداریم، وارد بازار ویدیو شده. »
ناصر صفاریان درباره مخاطبان این فیلم ها به این مساله اشاره دارد که تماشاگر فیلم هایش را مخاطب عامی می داند که گرایش روشنفکری دارد و اهل مطالعه است و به دنبال شناخت بهتر مسایل. مثلا اشاره می کند به این که فیلم « بانو مرا دریاب » که درباره شاعری احمدی است، برای یک علاقه مند به حوزه عمومی روشنفکری ساخته شده نه برای یک دانشجوی ادبیات. » او ادامه می دهد: « با توجه به این موضوع، نوع پرداخت ما هم متفاوت است و مثلا در فیلم « سرد سبز » که می دانیم تماشاگر کنجکاو زندگی خصوصی فروغ است، تاکیدمان بر ناگفته های زندگی این شاعر بود، ولی مثلا در فیلم « بانو مرا دریاب » از آن جا که حساسیت ها و کنجکاوی ها نسبت به احمدی، از جنس فروغ نیست، دنبال کشف اسرار زندگی خصوصی یا ناگفته های زندگی شخصی نبودیم.»
او در پایان تاکید می کند ادعای خاصی درباره این فیلم ها ندارد و این کارها را هم یک جور راه گشایی برای شناخت چهره های مهم فرهنگی می داند و امیدوار است بزرگان به میدان بیایند و فیلم های بسیار خوبی در این زمینه بسازند. صفاریان می گوید : « حرف من و هدف من، شناساندن بهتر اهالی فرهنگ است به مردم. چه بهتر که فیلم سازان بهتری این فیلم ها را بسازند.»

سایت "کافه سینما"- 27 دی 1389