انتخابِ محدود و همیشهسختِ دوستداشتنیها، با در نظر داشتنِ یک فیلم از هر کارگردان و محدود کردنِ انتخابها به سینمای خارجی (و کنارگذاشتنِ فیلم ماندگارِ «کپی برابر اصل»ِ عباس کیارستمیِ فقید) و بناکردنِ اصلِ انتخاب بر علاقه به تماشای دوباره و چندباره، حاصلش این چند عنوانِ پیشِ روست و کنار ماندنِ ناگزیرِ فیلمهای دیگری که در نهایت، بیرون از این چارچوب قرار گرفتهاند، اما در حد و اندازه خود قابل تامل و حتی ماندگارند.
پیش از نیمهشب (ریچارد لینکلیتر)
خواب زمستانی (نوری بیلگه جیلان)
عشق (میشائیل هانکه)
درخت زندگی (ترنس مالیک)
جنگ سرد (پاول پاولیکوفسکی(
لِویاتان (آندری زویاگینتسف)
شکار (توماس وینتربرگ)
زنگار و استخوان (ژاک اودیار)
درباره جسم و روح (ایلدیکو انیِدی)
نیمهشب در پاریس (وودی آلن)
و:
ملانکولیا (لارس فونتریه)، بیوتیفول (آلخاندرو گونزالس اینیاریتو)، جولیتا (پدرو آلمودووار)، زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو) و ایدا (پاول پاولیکوفسکی)
ماهنامه همشهری 24
شهریور/ نودونُه